Increasing Customer Loyalty Based on Perceived Ease of Use, Brand Equity, and Product Differentiation

Muhamad Puji Aryono, Syahtri Wardana Priyambodo

Abstract


This research aims to determine the influence of perceived ease of use, brand equity, and product differentiation on Tokopedia customer loyalty. The sample for this research was students from the Faculty of Economics and Business, Universitas 17 Agustus 1945 Semarang, totaling 88 students. The data analysis used multiple linear regression analysis. The results show that perceived ease of use does not affect customer loyalty, brand equity has no effect on customer loyalty, and product differentiation has an effect on customer loyalty. The influence of perceived ease of use and brand equity is not significant on customer loyalty because this influence varies depending on the context, industry, and specific characteristics of a particular product or service.


Keywords


Customer Loyalty, Perceived Ease of Use, Brand Equity, Product Differentiation.

Full Text:

PDF

References


Amanah, D., & Harahap, D. A. (2019). Loyalitas Konsumen: Implikasi dari Diferensiasi Produk dan Nilai Emosional. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 20(1), 15–26.

Dejawata, T. B. (2014). Pengaruh Diferensiasi Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Loyalitas Pelanggan (Survei pada Pelanggan “Cake in Jar” Cafe Bunchbead Kota Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 17(2), 1-8

Dewobroto, W. S. (2020). Pengaruh Digital Loyalty Program Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan Studi Kasus Tokopedia. Jurnal Pemasaran Kompetitif; 4(1), 13-32 ; 2598-2893 ; 2598-0823. http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/JPK/article/view/5459

Erawati, H. S. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Loyalitas Konsumen pada Bisnis E-Commerce. INSPIRASI : Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 17(2), 304–315.

Harahap, B. I., Nazer, M., & Andrianus, F. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Loyalitas Konsumen Dalam Belanja Online Di Kota Solok. J. TAM (Technology Accept. Model., 11(1), 1–9.

Izzah, N. N., Budiatmo, A., & Listyorini, S. (2022). Pengaruh E-Service Quality, Perceived Ease Of Use, dan Brand Trust terhadap Loyalitas Konsumen (Studi Kasus pada Konsumen Pizza Hut Delivery Pekalongan). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 11(1), 50–58.

Kotler, & Keller, K. L. (2016). Manajemen Pemasaran (12th ed.). PT. Indeks.

Mandasari, C. S., & Giantari, I. (2017). Pengaruh Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan untuk Membangun Loyalitas. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 10(6), 3637–3664.

Meidita, Y., Suprapto, S., & Rokhmawati, R. I. (2018). Pengaruh Kualitas Layanan terhadap Kepuasan, Kepercayaan dan Loyalitas Pelanggan pada E-Commerce (Studi Kasus: Shopee). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 2(11), 5682–5690.

Naif, A. (2017). Analisis Pengaruh Kepercayaan dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian di Tokopedia.Com [Skripsi]. UIN Maulana Malik Ibrahim.

Naruliza, E., & Laleno, E. A. (2020). Pengaruh Periklanan Terhadap Minat Beli Konsumen Tokopedia di Kota Palembang. JEMASI: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi, 16(2), 118-126.

Pancarini, S. E., Lukitaningsih, A., & Cahya, A. D. (2023). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Loyalitas Pelanggan: Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(6). https://doi.org/10.47467/alkharaj.v5i6.2701

Permatasari, M. (2021). Pengaruh Nilai Emosional Pelayanan Cyberspace (Dunia Maya) dan Diferensiasi Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi pada Bisnis Online Kuliner Luwe). Skripsi. Universitas Kadiri.

Pramita, R. (2021). Pengaruh Perceived Ease Of Use, Customer Engagement, Dan Promosi Terhadap Loyalitas Pengguna Grab (Studi Pada Pengguna Aplikasi Grab di Kabupaten Kebumen). Universitas Putra Bangsa.

Rachmawan, A. (2019). Pengaruh Ekuitas Merek terhadap Loyalitas Pelanggan. Prosiding Manajemen, 1118–1123.

Rafiah, K. K. (2019). Analisis Pengaruh Kepuasan Pelanggan dan Kepercayaan Pelanggan terhadap Loyalitas Pelanggan dalam Berbelanja melalui E-commerce di Indonesia. Al Tijarah; Vol. 5 No. 1 (2019): Al Tijarah | June; 46-56 ; 2528-2948 ; 2460-4089. https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/altijarah/article/view/3621

Ramdani, C. S. (2022). Pengaruh Kualitas Produk dan Ekuitas Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan PT. Lotte indonesia. SCIENTIFIC JOURNAL OF REFLECTION: Economic, Accounting, Management and Business, 5(4), 969–977.

Setyowati, E. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Pemediasi. Jurnal Manajemen Dayasaing; 18(2),102-112 ; 1411-3422. https://journals.ums.ac.id/index.php/dayasaing/article/view/4507

Tehuayo, E. (2021). Pengaruh Diferensiasi Produk, Inovasi Produk, dan Iklan terhadap Loyalitas Konsumen Shampo Sunsilk di Kota Ambon. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 2(2), 69–88.

Thungasal, C. E. (2019). Pengaruh Kualitas Layanan dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan pada Hotel Kasuari. Agora; Vol 7, No 1 (2019): Agora, Jurnal Mahasiswa Manajemen Bisnis. https://publication.petra.ac.id/index.php/manajemen-bisnis/article/view/8173

Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran, Edisi III. Andi Offset.




DOI: http://dx.doi.org/10.56444/ubar.v3i1.4929

Article Metrics

Abstract view : 103 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Untag Business and Accounting Review

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.