Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Pendekatan Community Based Education

Rini Werdiningsih

Sari


ABSTRACT

Educational institutions as a tool that is able to hone and direct the potential of children as a provision of life in the community later. The perception developed so far is that the responsibility for the education process is still borne by educational institutions. Community involvement in the realization and delivery of education is often ignored. In fact, in terms of providing education, the community has the right and responsibility to carry out community-based education based on religious, social, cultural, aspirational, and community potentials as an embodiment of education from, by and for the community.

The focus of this study is to examine the role of the community in education including the participation of individuals, groups, families in the administration and quality control of educational services. The community can participate as a source, implementer, and user of educational outcomes. This research uses a qualitative approach, which refers to phenomenology. Determination of research subjects was chosen based on purposive sampling. Data collection is done by in-depth interview techniques, observation, and documentation. The results showed: community participation in improving quality includes participation in voluntary forms, decision making, thinking and financing

 

Keywords,; Community Based Education, Education Quality


 

ABSTRAK

Lembaga Pendidikan sebagai sarana yang mampu mengasah dan mengarahkan potensi anak sebagai bekal kehidupan di masyarakat kelak. Persepsi yang terbangun selama ini adalah bahwa tanggungjawab proses pendidikan masih dibebankan pada institusi pendidikan saja. Keterlibatan masyarakat dalam perwujudan dan penyelenggaraan pendidikan seringkali diabaikan. Padahal, dalam hal penyelenggaraan pendidikan, masyarakat memiliki hak dan tanggungjawab untuk menyelenggarakan pendidikan berbasis masyarakat ( Community based education) berdasarkan kekhasan agama, sosial, budaya, aspirasi, dan potensi masyarakat sebagai perwujudan pendidikan dari, oleh dan untuk masyarakat

Fokus penelitian ini adalah mengkaji Peran serta masyarakat dalam pendidikan meliputi peran serta perseorangan, kelompok, keluarga dalam penyelenggaraan dan pengendalian mutu pelayanan pendidikan. Masyarakat dapat berperan serta sebagai sumber, pelaksana, dan pengguna hasil pendidikan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, yang mengacu pada fenomenologis. Penentuan subyek penelitian dipilih berdasarkan purposive sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik wawancara mendalam, observasi, dan dokumentasi.  Hasil penelitian menunjukkan: partisipasi masyarakat dalam peningkatan mutu antara lain partisipasi bentuk sukarela, pengambilan keputusan, pemikiran dan pembiayaan

Kata kunci: Community Based Education, Mutu Pendidikan

Teks Lengkap:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.56444/psgj.v1i01.1413

Article Metrics

Sari view : 305 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


ISSN : 2797-9083 (media online)