EFEKTIVITAS PELAKSANAAN KARTU KEPENDUDUKAN ELEKTRONIK PADA PELAYANAN KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN GROBOGAN TAHUN 2019 DALAM PENINGKATAN KUALITAS PELAYANAN PUBLIK
Abstract
This research is motivated by the fact that there are still problems related to the effectiveness of services provided by the Population and Civil Registration Service of Grobogan Regency, such as the uneven distribution of information regarding the preparation and completion of processing of population and civil registration documents, disorderly queues, discriminatory behavior in providing services to the community, and there are still a number of errors found in making eKTPs so that more time is needed to repair them. Things like this are often the obstacles encountered in the process of making e-KTPs at the Grobogan Regency Population and Civil Registration Service. This research aims to determine the effectiveness of services provided by the Grobogan Regency Population and Civil Registration Service. This research uses normative juridical methods. The data sources collected consist of primary data and secondary data. Data collection techniques through observation and interviews. Based on the results of the research, it shows that the effectiveness of the e-KTP making service at the Population and Civil Registration Service of Grobogan Regency uses the theory put forward by Soerjono Soekanto & Sri Mamudji, namely legal research carried out by examining library materials or secondary data as the basic material for research. conduct a search of regulations and literature related to the problem under study.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Astuti, Winda, and Irfan Setiawan, ‘EFEKTIVITAS IMPLEMENTASI MIGRASI KARTU TANDA PENDUDUK DIGITAL DI DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN OKU TIMUR, SUMATERA SELATAN’, Jurnal Ilmu Pemerintahan Suara Khatulistiwa, 9.1 (2024), pp. 47–60
Fitrah, Nur, and Karmila Karmila, ‘Efektivitas Kinerja Pegawai Dalam Pelayanan Pembuatan E-KTP Pada Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kabupaten Polewali Mandar’, MITZAL (Demokrasi, Komunikasi Dan Budaya): Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Ilmu Komunikasi, 5.2 (2021), pp. 124–36
Hasibah, Izzatul, and Hirshi Anadza, ‘Efektivitas Program Pelayanan Online Kependudukan Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik (Studi Kasus Pada Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Gresik)’, Journal Publicuho, 5.4 (2022), pp. 1027–40
Karyantoni, ‘Wakil Ketua DPRD Lumajang Angkat Bicara Terkait Jembatan Besuk Kobokan’, Rri.Co.Id - Portal Berita Terpercaya [accessed 8 August 2024]
Masyitah, B, ‘Efektivitas Kebijakan Pelayanan Pembuatan Kartu Keluarga Dan KTP Elektronik Pada Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kota Jayapura’, Jurnal Kebijakan Publik, 3.1 (2020), pp. 16–27
Nasution, Syukri Hidayat, and Zaid Alfauza Marpaung, ‘Analisis Hukum Peninjauan Kembali Terhadap Gratifikasi Penyelesaian Perkara Di Pengadilan (Studi Putusan MA Nomor 1 Pk/Pid. Sus/2019)’, Spektrum Hukum, 20.1 (2023), pp. 19–32
Primanda, Riski, ‘Efektivitas Program SMS Gateway Pada Masyarakat Oleh Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Bintan’, Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 5.2 (2017), p. 5
Rizqiqa, Edtyva Dwirahmi, and Rizki Amalia, ‘Efektivitas Pelayanan Penerbitan Kartu Keluarga Melalui Tanda Tangan Elektronik Di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kota Solok Provinsi Sumatera Barat’, Jurnal Media Birokrasi, 2021, pp. 29–43
Safitri, Aprilia Dewi, and Nina Widowati, ‘INOVASI PELAYANAN PUBLIK “MENCARI KEKASIHKU” DI DISPENDUKCAPIL KABUPATEN GROBOGAN’, Journal of Public Policy and Management Review, 13.2 (2024), pp. 109–22
Soerjono Soekanto, Penelitian Hukum Normatif, 2006
Sumi, Dalena, ‘Efektivitas Organisasi Pemerintahan Dalam Pelaksanaan Program Kartu Tanda Penduduk Elektronik Di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Bengkayang’, GOVERNANCE, Jurnal Ilmu Pemerintahan, 5.3 (2017)
Suriani, Wa Ode, Jamal Bake, and Muhammad Amir, ‘ANALISIS EFEKTIVITAS PELAYANAN KARTU TANDA PENDUDUK ELEKTRONIK PADA DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KOTA KENDARI’, Publica: Jurnal Administrasi Pembangunan Dan Kebijakan Publik, 14.2 (2023), pp. 199–210
Sutriadi, Edi, Dahlan Dahlan, and Djamil Hasim, ‘Keefektifan Pelayanan Kartu Tanda Penduduk Elektronik Pada Dinas Kependudukan, Catatan Sipil, Tenaga Kerja Dan Transmigrasi Kabupaten Soppeng’, Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Publik: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Administrasi Publik, 8 (2018), pp. 27–36
Tarantika, Hafshah Vitri, and Suci Megawati, ‘Evaluasi Layanan Kawin, Lahir, Mati, Pindah, Datang (Klampid) Pada Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kota Surabaya’, Publika, 2022, pp. 1123–36
DOI: http://dx.doi.org/10.56444/malrev.v5i2.5175
Article Metrics
Abstract view : 201 timesPDF (Bahasa Indonesia) - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Publishing Office :
Indexed in :