OUTCOME PENDIDIKAN SEKOLAH BERBASIS MBS (Studi Kasus Pada SMP Negeri 2 Cepu, Kabupaten Blora,)

Munawar Noor

Sari


Abstract

The concept of improving the quality of school-based education is the management of improving the quality of education carried out independently by involving all parties related to education . This concept is carried out starting from the process of planning , implementing , and evaluating the quality of education in schools . The management of the quality of education in schools really involves education stakeholders (stakeholders ), such as school principals, teachers , education staff in schools , school committees , parents of students and communities concerned about education who live at around the school. The problems studied in this study are : How is the implementation of SBM in Cepu 2 Junior High School , What are the supporting factors of implementing SBM in Cepu 2 Junior High School , What are the implications of SBM implementation in school outcomes . The purpose of the study is objectively to reveal the facts in detail about the implementation of SBM and its outcome of Cepu 2 Junior High School . This study uses a qualitative approach to informants chosen purposively by analyzing qualitative data onto the stages of data reduction , data presentation and conclusion drawing . The results of the study concluded that the implementation of SBM was able to build school independence , increase parental participation , school openness , and school accountability even though it was not optimal .

 

Keywords : Implementation of SBM , Education Stakeholders , Implications , School Outcome .

 


 

Abstrak

 

 Konsep kebijakan peningkatan mutu pendidikan berbasis sekolah adalah pengelolaan peningkatan mutu pendidikan yang dilakukan sekolah secara mandiri dengan melibatkan semua pihak yang terkait dengan pendidikan. Konsep ini dilakukan mulai dari proses perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi mutu pendidikan di sekolah. Pengelolaan mutu pendidikan di sekolah benar-benar melibatkan pemangku kepentingan pendidikan (stakeholder), baik kepala sekolah, guru, tenaga pendidikan di sekolah, komite sekolah, orang tua murid dan masyarakat peduli pendidikan di sekitar sekolah.

Masalah yang dikaji dalam penelitian ini adalah : Bagaimana implementasi MBS di SMP Negeri 2 Cepu, Apa faktor-faktor pendukung/penghambat dalam implementasi MBS di SMP Negeri 2 Cepu, Bagaimana implikasi dari implementasi MBS pada outcome sekolah. Tujuan penelitian, untuk mengungkap fakta secara detail dan obyektif tentang implementasi MBS dan implikasinya pada outcome sekolah di SMP Negeri 2 Cepu.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan informan dipilih secara purposive dengan analisis data kualitatif melalui tahapan reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan.

Hasil penelitian menyimpulkan bahwa implementasi Kebijakan MBS mampu meningkatkan outcome sekolah dalam hal membangun kemandirian sekolah, meningkatkan partisipasi orang tua, keterbukaan sekolah, dan akuntabilitas sekolah walaupun belum optimal.

                               

Kata Kunci : Kebijakan Negara, Implementasi MBS, Steakholder Pendidikan, Outcome Sekolah

Teks Lengkap:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.56444/psgj.v1i01.1414

Article Metrics

Sari view : 460 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


ISSN : 2797-9083 (media online)